Bygglovsarkitekter till
Helsingborgs stad

Bygglovsarkitekter (2 stycken)
10/09/2021
Helsingborgs stad

Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.

Om arbetsplatsen
På bygglovsenheten i Helsingborg är vi 25 medarbetare. Bygglovsenheten ingår i avdelningen för stadsplanering som även omfattar detaljplan, översiktsplan, lantmäteri samt kart- och mätenheten. Vi är en del i Stadsbyggnadsförvaltningen som planerar, bygger och förvaltar Helsingborgs stads stadsmiljöer och grönstruktur.

Vårt arbete syftar till att främja en god gestaltad miljö och en långsiktigt hållbar utveckling för dagens helsingborgare och kommande generationer. Bygglovsenheten ansvarar bland annat för bygglov, rådgivning, tillsyn m m. Vi arbetar utifrån kundnytta och strävar alltid efter att förenkla för alla utan att göra avkall på rättssäkerheten.

Arbetsuppgifter
Vi erbjuder dig ett stimulerande och utvecklande arbete med stort eget ansvar. På bygglovsenheten har vi en bred kompetens och som bygglovsarkitekt är du delaktigt i att skapa en bra livsmiljö i Helsingborg. Du kommer att arbeta i ett utav våra team som hanterar ärenden där arkitektur- och kulturfrågor är viktiga. I teamet arbetar du tillsammans med övriga bygglovsarkitekter, bygglovshandläggare samt byggnadsinspektörer. Som arkitekt på bygglovsenheten arbetar du med handläggning av lov och anmälningar där du väger samman kunskaper om arkitektur med gällande bygglagstiftning. Du har även i uppgift att handleda andra handläggare i arkitekturfrågor och dina kunskaper inom arkitekturfrågor kommer även att utnyttjas av andra enheter inom sektorn. I din roll som bygglovsarkitekt arbetar du till stor del självständigt och beslutsfattande sker ofta på delegation. Service och rådgivning ingår också som en viktig del i arbetsuppgifterna. Rollen är utåtriktad och innebär många kontakter med allmänhet, byggare, konsulter, politiker och med andra myndigheter.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har arkitektexamen från högskola eller universitet. Du behöver ha goda kunskaper i plan- och bygglagen. Om du har erfarenhet som arkitekt inom näringslivet är det meriterande. Det är också meriterande med erfarenhet inom bygglovshandläggning och kommunal förvaltning i en politiskt styrd organisation, alternativt att du har genomgått en bygglovshandläggarutbildning. Arbetet som bygglovsarkitekt är varierat, vilket ställer krav på din förmåga att organisera och planera ditt arbete. Därför söker vi dig som är strukturerad, ser vad som behöver prioriteras, slutför det som påbörjats och håller deadlines. Eftersom rollen innefattar många olika kontakter behöver du ha förmågan att skapa goda relationer till både kunder, kollegor och samarbetspartners. Du har lätt för att fokusera på kundens behov och uppnå god kundtillfredsställelse. Vi söker dig som ställer höga krav på både kvalitet och produktivitet i ditt arbete. I rollen som bygglovsarkitekt behöver du ha goda kommunikativa förmågor i tal och skrift. Du kan formulera dig väl på svenska och samspela med andra i olika sammanhang, där du anpassar dig efter situationen, syftet och mottagaren. Då vi jobbar med automatiserade processer i vår bygglovshantering krävs en förståelse och ett intresse för att utnyttja de digitala systemen fullt ut. B-körkort är ett krav.

Vi erbjuder dig ett omväxlande och stimulerande arbete med många kontakter inom och utanför vår organisation. Vi stävar efter en organisation som kännetecknas av jämställdhet och mångfald i alla avseenden. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar dig att söka jobb hos oss. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Välkommen med din ansökan!

Övrig information
Sista ansökningsdag: 9 oktober 2021

Anställningsform:
Tillsvidare

Omfattning:
Heltid

Tillträdesdatum:
Enl. överenskommelse

Varaktighet:
Tillsvidare

Antal tjänster: 2

Bygglovshandläggare med ansvar för rådgivning

 
09/26/2021
Huddinge kommun

Vill du ta nästa steg i ditt yrkesliv och utvecklas som bygglovshandläggare genom att hjälpa andra? Har du ett intresse för kombinationen samhällsbyggnad och service? Då vill vi gärna se dig som medarbetare på bygglovsavdelningen i Huddinge kommun och har du inget färdigt CV går det bra att hänvisa till din LinkedIn-profil istället

Tillsvidare, Heltid. Tillträde enligt överenskommelse.

Om arbetsplatsen
Bygglovsavdelningen är en del av miljö- och bygglovsförvaltningen. Avdelningens drygt 35 medarbetare är indelade i två bygglovsenheter, där avdelningens bygglovshandläggare, byggnadsinspektörer och tillsynshandläggare finns samlade, samt en enhet för bostadsanpassning och vår verksamhetsutveckling.

Vi har ett helt digitalt arbetssätt men drivs av att fortsätta utveckla vår verksamhet och våra arbetsmetoder. Vi har en tydlig inriktning att förbättra, förenkla och förtydliga vår rådgivning och handläggning. Hos oss kommer du att få arbeta med olika typer av frågor med varierande komplexitet tillsammans med dina kollegor.

Vi erbjuder arbete i en trevlig arbetsgrupp med nära ledarskap och där det finns ett stort stöd av kollegor även i det självständiga arbetet. Hos oss är målet att du ska hitta balans mellan arbetsliv och privatliv och det finns möjlighet till både flexibla arbetstider och distansarbete. Vi tror dock att det mänskliga mötet medför flera positiva aspekter och kommer också att vilja träffas fysiskt.

Arbetsuppgifter
Denna tjänst är ytterligare ett led i vår utvecklingsresa där vi stärker upp vår rådgivning. Tjänsten innebär i första hand att du hjälper våra medborgare i frågor kring bygglov och lämnar i den rollen kvalificerade råd och upplysningar. Du har ett nära samarbete med vårt servicecenter som står för den allmänna rådgivningen och du håller våra underlag för rådgivning aktuella. I arbetet har du ett nära samarbete med övriga handläggare på avdelningen. Rådgivningen sker via mejl, telefon, digitala kanaler, kundtjänstsystem och personliga möten.

Rollen innehåller även en del handläggning av ärenden med beslutsfattande samt förberedelse av ärenden inför beslut i bygglovs- och tillsynsnämnden. Utifrån dig och dina preferenser kommer det finnas viss flexibilitet avseende fördelningen av rådgivning och handläggning.

Arbetet medför ett aktivt samarbete med kollegor inom kommunen, politiker samt andra myndigheter. Som handläggare arbetar du kontinuerligt med att effektivisera arbetsprocesser samt att alltid ge medborgare och företag hög service och ett professionellt bemötande. En viktig arbetsuppgift för dig i denna roll kommer också vara att använda Huddingebornas upplevelser till att fortsätta utveckla vårt arbete och vår kvalitet.

Din profil
Du ska ha jobbat några år med plan- och bygglagen och ha en förståelse för hur kvalificerad rådgivning ska gå till. Du är kanske en handläggare som nu vill använda din kunskap till att leda Huddinges medborgare och företag rätt i en komplex process. Eller så är du kanske redan idag någon som har som jobb att ge rådgivning inom plan- och bygglagens område. Oavsett vad är din målsättning att underlätta och skapa en hög kvalitet i lovansökningar och i vår handläggning.

För att trivas i tjänsten behöver du vara engagerad och ha en egen drivkraft. Du är service- och utvecklingsorienterad. Vidare har du en god förståelse för myndighetsuppdraget samt har en positiv inställning och ett genuint intresse för att hjälpa andra. Du behöver utan hinder kunna arbeta i digitala miljöer samt ha en mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker helt enkelt dig som med gott humör vill hjälpa våra sökande, företag, kommuninvånare och alla andra som kan komma i kontakt med dig!

Förmåner
För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner

Sök tjänsten
Sök tjänsten på www.huddinge.se

Upplysningar
Agneta Tarandi enhetschef 08-535 363 20
Sofia Düring Forslund enhetschef 08-535 363 36
Morgan Randall Svahn avdelningschef 08-53536340

Facklig kontaktperson
För facklig kontaktperson för tjänsten se Facklig kontaktinformation på Huddinge.se

Sista ansökningsdatum
2021-09-26

Referensnummer
MBF:2021:39

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Klicka här för att skicka in din annons